Pirmdiena, 27. Septembris, 2021. Ādolfs, Ilgonis

Sazinies ar mums

63922238

Notiek ielāde ...

Aprīlis


28.04.2021.

Apkopoti dati par Bauskas novada uzņēmējdarbības nozīmīgākajiem statistikas rādītājiem 2020.gadā

Uzņēmējdarbība un tās atbalsts Bauskas novdā 2020.gadā - PREZENTĀCIJA (PDF)


Inga Pinne
Sabiedrisko attiecību speciāliste

 


27.04.2021.

Informatīvie semināri programmas „Bizness un Inovācijas” atklāta konkursa ietvaros  

Aicina piedalīties Norvēģijas grantu programmas „Bizness un inovācijas” informatīvo semināru ciklā atklāta konkursa ietvaros. Atklātā konkursā tiks atbalstīti projekti zaļo inovāciju un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomās. Pasākumā ir paredzēti divi semināri.

12.maijs seminārs „Vispārīga informācija par atklāto konkursu”, kurā būs iespēja iegūt informāciju un izpratni par atklātā konkursa mērķi, atbalstāmajām nozarēm, attiecināmo izmaksu nosacījumiem, kā arī dažādiem specifiskākiem jautājumiem.

13.maijs seminārs Projektu iesniegumu vērtēšanas aspekti”, kura ietvaros jau varēs iegūt vairāk informāciju par pašu projektu vērtēšanas procesu un  vērtēšanas kritērijiem.

Pasākuma mērķis:

Sniegt dalībniekiem būtiskāko informāciju par Norvēģijas finanšu instrumenta programmas atklāto konkursu Zaļo inovāciju un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju produktu ieviešana ražošanā”, lai varētu labāk izprast atklātā konkursa pieteikšanās nosacījumus un veiksmīgi realizēt projektus.

Pasākuma programma:

2021. gada 12. maijs, trešdiena

14:00 – 15:00 Prezentācija Vispārīga informācija par atklāto konkursu”

15:00 – 15:30 Jautājumi un atbildes

2021. gada 13. maijs, ceturtdiena

14:00 – 15:00 Prezentācija Projektu iesniegumu vērtēšanas aspekti”

15:00 – 15:30 Jautājumi un atbildes

Mērķauditorija – sīkie, mazie un vidējie komersanti, kas plāno pieteikties atklātā konkursā Norvēģijas grantu ietvaros.

Darba valoda – latviešu.
Dalība – bez maksas

Pieslēgšanās saite tiks nosūtīta visiem reģistrētajiem dalībniekiem.
Reģistrēšanās informatīvajiem semināriem ir pieejama šeit.

Dokumenti, kas saistīti ar atklāta konkursa projekta iesniegumu un citi pielikumi, ir atrodami tīmekļvietnē eeagrants.lv

Rūdolfs Erdmanis
Vadošais eksperts
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

 

 


26.04.2021.

PVN piemērošana e-komercijas darījumiem no 01.07.2021

Attēlā informācija par tiešsaites semināru par tēmu PVN piemērošana e-komercijas darījumiem no 2021.gada 1.jūlija. Aplī fotogrāfija, kur redzami noliktavas plauktia ar tajos izvietotām kastēm.

2021. gada 1. jūlijā stāsies spēkā jaunie noteikumi e-komercijas jomā. Mainīsies PVN noteikumi par pārrobežu darījumiem starp uzņēmumiem un patērētājiem (B2C).       

Grozījumi ietekmēs visus e-komercijas ķēdes dalībniekus:

  • tiešsaistes pārdevējus
  • tirdzniecības platformas gan ES, gan ārpus tās
  • pasta operatorus un kurjerus
  • muitas un nodokļu administrācijas
  • patērētājus

Šo izmaiņu pamatojums ir novērst šķēršļus pārrobežu tirdzniecībai tiešsaistē un risināt problēmas, kas izriet no PVN režīmiem attiecībā uz preču tālpārdošanu un zemas vērtības sūtījumu importu.
Ieviestās izmaiņas paplašina MOSS tvērumu ar vienas pieturas aģentūras režīmu (one stop shop (OSS)) un paredz jaunus īpašos režīmus importa e-komercijas darījumiem.

21.aprīlī notika Valsts ieņēmumu dienesta (VID) seminārs, kurā tika apskatīti PVN likuma grozījumi, iespējamās tipiskākās preču piegādes shēmas un jautājumi par e-komercijas sūtījumu muitošanu.

 

Informatīvais avots: Valsts ieņēmumu dienests

 


22.04.2021.

Kickstart digitalizācijas treniņš Zemgales mazajiem un vidējiem uzņēmumiem

Zemgales mazie un vidējie ražojošie uzņēmumi ir aicināti pieteikties digitalizācijas treniņam Kickstart, kas startēs 11. maijā un ļaus uzņēmumiem izvērtēt, kā ar dažādiem digitāliem rīkiem attīstīt savu biznesu. Treniņu rīko Latvijas IT klasteris sadarbībā ar Zemgales Plānošanas reģionu, un pieteikšanās tam ir atvērta līdz 30. aprīlim: https://ej.uz/kickstartzemgale

Informatīvs attēls par notiekošā digitalizācijas treniņa grafiku. Attēla apakšā trīs fotogrāfijas, kurās redzami pasākuma mentori.

Kickstart treniņam tiek meklēti 6 uzņēmīgi un idejām atvērti ražotāji, kas vēlas izprast, ko digitalizācija nozīmē viņu biznesam, vai kas jau atrodas digitalizācijas sākuma posmā un grib zināt, kurp doties tālāk. Tā laikā mentoru pavadībā dalībnieki dzirdēs uzņēmumu veiksmes stāstus, izaicinājumus, ar kādiem saskaras un kā tos risina līdzīgi uzņēmumi, piedalīsies radošās ideju darbnīcās, kā arī apmainīsies ar padomiem, kā veicināt katra uzņēmuma digitālo attīstību. Tas ļaus uzņēmumiem ne tikai padziļinātāk izprast savus biznesa procesus, bet arī veidot vīziju, kā kļūt efektīvākam un konkurētspējīgākam nākotnē.

Šis būs jau otrais Kickstart digitalizācijas treniņš Latvijā. Šī gada sākumā treniņā veiksmīgi startēja seši mazie un vidējie pārtikas ražošanas uzņēmumi no Vidzemes. Kā atzīst Digitālā Inovāciju centra projekta vadītāja Ilze Raudiņa: „Pirmais digitalizācijas treniņš parādīja, cik svarīgi uzņēmējus ir aicināt „domāt ārpus kastes” un apskatīties uz savu uzņēmumu no malas, lai prātā realizētu vispārdrošākās idejas. Dzīve praktiski pierādīja, ka šis treniņš ir kā pirmais impulss, lai spertu nākamo soli, piemēram, sakārtotu uzņēmuma digitalizācijas stratēģiju un novērtētu, kā ievāktie dati spēj palīdzēt strādāt uzņēmuma labā. Digitalizācija ir kā dzīvs organisms, kurš attīstās katru dienu – ja uzņēmējs vēlas savu uzņēmumu attīstīt ilgtermiņā un būt efektīvs, tad tagad ir īstais laiks uzsākt digitalizācijas procesus caur idejām, pieredzes stāstiem un citu uzņēmumu ieteikumiem.”

Kā atzīst vieni no pirmā treniņa dalībniekiem, uzņēmuma Kalna Paltes īpašnieki: „Visi kursi ir ceļš pie sava klienta. Digitālais treniņš palīdz būt zinošākiem, līdz ar to arī varošākiem. Neatkarīgi no tā, vai uzņēmums ir mazs vai liels, ar pirmo saražoto produktu jau rokā vai tikai ideju, svarīgi, ka sapnis ir liels. Kickstart dod grūdienu pareizā ceļa uzsākšanai pretī savam sapnim.”

Kickstart treniņš kopumā ilgst pusotru mēnesi ar trīs klātienes vai attālinātām tikšanās reizēm un mājasdarbiem. Uzņemtajiem uzņēmumiem ir jānodrošina 2 pārstāvju dalība treniņā. Pirmā diena notiks 11. maijā. Lai pieteiktos pasākumam, aicinām līdz 30. aprīlim aizpildīt reģistrācijas anketu: https://ej.uz/kickstartzemgale

 

Latvijas IT klasteris
www.itbaltic.com

 


22.04.2021.

Uzņēmēji aktīvi izmanto valsts atbalsta iespējas Covid-19 laikā

Lai Covid-19 situācijā, kas turpinās, atbalstītu uzņēmējus un strādājošos, valstī joprojām tiek turpināti atbalsta pasākumi. Līdz 21. aprīlim dīkstāves atbalstam un algu subsīdijām izmaksāti jau vairāk nekā 111 miljoni eiro. Savukārt grants apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai piešķirts pēc 17 074 uzņēmēju iesniegumiem vairāk nekā 200 miljonu eiro apmērā.

Otrdien, 20. aprīlī, atbalsta pasākumu nepārtrauktības nodrošināšanai Covid-19 krīzē novirzīti vēl papildu 126,5 miljoni eiro.

Valsts atbalstam apgrozāmo līdzekļu granta veidā uzņēmēji visā Latvijā var pieteikties līdz 2021. gada 15. jūnijam, un to var izlietot no atbalsta piešķiršanas brīža līdz 2021. gada 31. jūlijam. Turpinās arī dīkstāves atbalstu un algu subsīdiju izmaksa, lai palīdzētu saglabāt darbavietas un nodrošināt cilvēkus ar iztikas līdzekļiem.

Ņemot vērā epidemiologu izvērtējumu par Covid-19 izplatības riskiem, Latvijā ir noteikti stingri veselības drošības pasākumi. Vienlaikus ir izstrādāti arī vairāki īstermiņa un ilgtermiņa atbalsta risinājumi gan strādājošajiem, gan uzņēmējiem un nozarēm, ko tieši ietekmējusi ārkārtējā situācija un drošības pasākumu ieviešana. Apkopojums par atbalsta iespējām pieejams Finanšu ministrijas mājaslapā.

Informācijas avots: Finanšu ministrija


 

19.04.2021.

Vebinārs: Vai ilgtspējīgs un klimata atbildīgs bizness ir iespējams?

Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija (SUA) aicina piedalīties vebinārā „Vai ilgtspējīgs un klimata atbildīgs bizness ir iespējams?”, kas norisināsies 21.aprīlī plkst.16:30. Vebinārs notiks tiešsaistes platformā „Zoom”.

Lai piedalītos, reģistrējieties šeit: https://ej.uz/8_vebinars_LSUA 

Uzsākot vai vadot savu biznesu, ir svarīgi apzināties, vai tas nerada papildus vides, klimata un sociālo slogu un vai tas ir godīgs pret visām iesaistītajām pusēm. Vebināra laikā izskatīsim galvenos izaicinājumus, veidojot ilgtspējīgu biznesa plānu, un kas būtu jāņem vērā, izstrādājot savu pirmo biznesa ilgtspējas stratēģiju. Labie piemēri ilgtspējīga biznesa līderi Latvijā un Eiropā palīzēs izprast ilgtspējīga biznesa būtību, kas sniegs iespēju atbilstoši veidot savu produktu vai pakalpojumu un konkurēt Eiropas tirgū.

  • Vebinārā runāsim par biznesa ilgtspēju un ilgtspējas stratēģijas izstrādi, cik sarežģīti tas ir un kas tam ir nepieciešams:
  • Globālie izaicinājumi ilgtspējīga biznesa attīstīšanai
  • Ilgtspējas stratēģijas izstrādāšanas pamatprincipi
  • Iedvesmojoši ilgtspējīgu produktu piemēri no Eiropas uzņēmumiem
  • Ieteikumi no eksperta, kam jāpievērš uzmanība gan biznesa plānošanas, gan uzsākšanas brīdī

Vebināru vadīs Kristīne Doroško, ilgtspējas un ilgtspējīgu produktu konsultante ar vairāku gadu pieredzi ES vides politikā. Šobrīd Kristīne ir atgriezusies Latvijā un izstrādā ilgtspējas stratēģiju globālam uzņēmumam Latvijā. Kristīne uzskata, ka Latvijas uzņemējiem būtu īpaši jāpiedomā pie savu produktu un pakalpojumu ilgtspējas, jo jau šobrīd produkta un pakalpojuma ilgtspēja, izcelsme un pēc iespējas mazāks CO2 pēdas nospiedums ir viens no Eiropas importētaju kritērijiem.

Informācijas avots:
Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija


15.04.2021.

Uzņēmumu reģistrs pāriet uz jaunu oficiālo elektroniskā pasta adresi 

Uzņēmumu reģistrs informē, ka atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 445 „Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā” 43.3. apakšpunktā noteiktajam, valsts pārvaldes iestādes pāriet uz vienotu pieeju elektronisko pasta adrešu nosaukumu veidošanā un Uzņēmumu reģistrs maina oficiālā e-pasta adresi no info@ur.gov.lv uz pasts@ur.gov.lv.

Turpmāk saziņai ar Uzņēmumu reģistru aicinām rakstīt uz e-pastu pasts@ur.gov.lv.

Informācijas avots: Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs

 


15.04.2021.

Iespēju festivāls „Uzņēmēju dienas Zemgalē 2021” šogad virtuālā formātā

Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) sadarbībā ar Jelgavas pilsētu aicina apmeklēt LTRK Iespēju festivālu „Uzņēmēju dienas Zemgalē 2021”, kas virtuālā formātā norisināsies 22.-23. aprīlī speciāli izveidotā tīklošanās platformā un tiešraidē no studijas Jelgavā. Pasākuma apmeklējums ir bezmaksas.

Tradicionāli vērienīgākais Zemgales uzņēmēju pasākums turpinās Kurzemē uzsākto četru reģionālo pasākumu ciklu, kas pavasarī ar divu nedēļu intervālu sniedz ieskatu par Latvijas uzņēmējdarbības vidē aktuālo. Pasākuma ietvaros norisināsies virtuālā izstāde, vērienīgs biznesa forums, dalībnieku vebināri, kā arī profesionālo un augstāko izglītības iestāžu virtuālās atvērto durvju dienas.

Fonā fotogrāfija, kurā redzama pilsēta un Jelgavas pils. Virspusē teksts par gaidāmo pasākumu, tā norises laiku un aicinājums reģistrēties

Lai apmeklētu virtuālo pasākumu, ar savu e-pasta adresi jāreģistrējas www.uznemejudienas.lv sadaļā „Piesakies” vai šeit. Reģistrācija platformā ir bezmaksas un sniegs iespēju aktīvi līdzdarboties pasākumā. Tur apmeklētāji varēs apskatīt dalībnieku virtuālos stendus, sazināties un noskaidrot sev aktuālo informāciju. Platformas skatuvēs būs iespējams piedalīties dalībnieku vebināros, uzzināt aktualitātes biznesa forumā, kā arī vērot izglītības iestāžu atvērto durvju dienas. Līdzīgi kā sociālajos tīklos, platformā varēs lasīt dalībnieku publikācijas ziņu joslā, atzīmēt sevi interesējošos dalībniekus un sazināties ar tiem.

Aicinām apmeklētājus aktīvi līdzdarboties platformā, jo par katru no aktivitātēm – savas profila bildes ievietošana, dalībnieku ierakstu atzīmēšana ar „patīk”, dalīšanās ar dalībnieku ierakstiem un citām aktivitātēm – apmeklētāji savos profilos krāj punktus. Trīs apmeklētāji, kas būs sakrājuši visvairāk punktus, saņems vērtīgas balvas – viedierīces no SIA Bite Latvija! Balvu ieguvējus paziņos biznesa foruma tiešraides noslēgumā.

Biznesa forums „Zaļa pilsēta. Tehnoloģijas. Ilgtspēja” LTRK Iespēju festivāla Uzņēmēju dienas Zemgalē 2021” ietvaros norisināsies 23. aprīlī 10:00 – 17:00.  Foruma pirmajā sesijā uzzināsiet vairāk par Jelgavu kā zaļu pilsētu un zaļā kursa nozīmību, nākošā sesija apskatīs to, kā klimata pārmaiņas ietekmēs ikkatru uzņēmumu un riskus, ko tās varētu nest, savukārt, trešajā sesijā būs iespēja noklausīties diskusiju par e-komercijas pavērtajām iespējām Zemgales uzņēmumos. Forumu noslēgs iedvesmas sesija, kuru vadīs Latvijas reklāmas nozares autoritāte Ērks Stendzenieks. Foruma norisi tiešraidē varēs vērot gan pasākuma platformā, gan portālā Tvnet.

 

Vairāk informācijas pasākuma mājas lapā https://www.uznemejudienas.lv/zemgale.

 

Ienāc, atklāj, iepazīsti!  

 

Ilze Brice
Valdes padomniece reģionālajos jautājumos
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera


12.04.2021.

Sociālā uzņēmuma likumam trīs gadi

Aprīlī apritēja trīs gadi kopš Latvijā darbojas Sociālā uzņēmuma likums. Likums, kas sniedz iespēju iegūt sociālā uzņēmuma statusu tiem uzņēmumiem, kuri savas darbības veic, lai sasniegtu sabiedrībai svarīgus sociālos mērķus. Atskatoties uz šo trīs gadu periodu, varam secināt, ka Sociālā uzņēmuma likums ir būtiski veicinājis sociālās uzņēmējdarbības sektora attīstību kopumā un kļuvis par vienu no stūrakmeņiem sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmā.

Skaitļi un fakti

Uz 1.aprīli Sociālo uzņēmumu reģistrā bija aktīvi 172 sociālie uzņēmumi. Taču kopumā trīs gadu laikā sociālā uzņēmuma statuss ir bijis piešķirts 187 uzņēmumiem, bet dažādu iemeslu dēļ 15 uzņēmumiem statuss ir bijis atņemts vai arī paši uzņēmumi ir no tā atteikušies. Vienlaikus jānorāda, ka 61 gadījumā sociālā uzņēmuma statusa piešķiršana tika atteikta. Jāatzīst, ka ne visi, kam ir labi nodomi, darbojas sociālajā sfērā vai nodarbojas ar labdarību, var būt arī uzņēmēji, kas var pastāvēt ilgtermiņā. Joprojām aktuāls ir jautājums par paša uzņēmēja motivāciju un skaidru redzējumu gan par sociālā mērķa izvirzīšanu savai darbībai, gan par biznesa metodēm, ar kādām risināt sociālās problēmas tā, lai ilgtermiņā izveidotos veiksmīgs sociālais bizness.

172 sociālajos uzņēmumos pašreiz strādā nedaudz vairāk par 900 darbiniekiem. Populārākā joma, kurā darbojas sociālie uzņēmumi, ir darba integrācija, kurā darbojas 26 procenti no reģistrētajiem uzņēmumiem. Šo uzņēmumu mērķis ir nodarbināt sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu pārstāvjus. Šajos 46 darba integrācijas sociālajos uzņēmumos nodarbināti aptuveni 120 darbinieki un visvairāk pārstāvētās mērķa grupas ir cilvēki ar invaliditāti, tad seko nelabvēlīgākā situācijā esošie bezdarbnieki, personas ar garīga rakstura traucējumiem, bijušie ieslodzītie u.c.

Pēc darba integrācijas kā populārākās jomas seko izglītība – 23%, sports, veselības veicināšana, medicīna – 16%, iekļaujoša pilsoniskā sabiedrība un kultūras daudzveidība – 10%, pakalpojumi un atbalsts sociālās atstumtības riska grupām – 8%, sociālie pakalpojumi – 5%, vides aizsardzība – 4% un 8% citas jomas. 

Sociālie uzņēmēji darbojas visā Latvijas teritorijā, taču visvairāk sociālo uzņēmumu – 52% atrodas Rīgas teritorijā, savukārt vēl 20% atrodas Pierīgā. 11%  sociālo uzņēmumu atrodas Kurzemē,  7% – Zemgalē, 6% – Vidzemē un 4% – Latgalē.

Interese par sociālā uzņēmuma statusa iegūšanas iespējām joprojām saglabājas augsta

Katru mēnesi Labklājības ministrija saņem piecus līdz astoņus pieteikumus no potenciālajiem sociālajiem uzņēmumiem. Ja pirms trim gadiem mums jautāja, kādas ir prognozes par sociālo uzņēmumu skaitu tuvākajos gados, mēs atbildējām, ka tuvāko trīs gadu laikā varētu izveidoties aptuveni 200 sociālie uzņēmumi. Kā izrādās, trīs gadu laikā izpildījums ir bijis pavisam tuvu prognozei. Ja man jautā par nākamajiem trim gadiem, tad es tomēr teikšu tā, ka pašmērķis nav kvantitatīvi audzēt sociālo uzņēmumu skaitu, bet svarīgāka tomēr ir kvalitāte.

Par atbalsta instrumentiem sociālajiem uzņēmumiem. Protams, ka atbalsts sociālajiem uzņēmumiem ir būtisks, lai attīstītu sociālā biznesa idejas un realizētu dzīvē sociālos mērķus. Labklājības ministrijas sadarbības partnera - finanšu institūcijas Altum -  īstenotā grantu atbalsta programma šobrīd ir būtiskākais atbalsta instruments sociālajiem uzņēmumiem. Uz grantu var pretendēt pēc tam, kad Labklājības ministrija uzņēmumam ir piešķīrusi sociālā uzņēmuma statusu. Altum pieejamais granta atbalsts ir līdz 200 tūkstošiem eiro un granta iegūšanai ir jāsagatavo dzīvotspējīgs biznesa plāns. Līdz 2021.gada 1.aprīlim sociālās uzņēmējdarbības grantu programmā Altum bija noslēdzis 115 granta līgumus par kopējo summu 7,3 miljoni eiro, atbalstot gan sociālās uzņēmējdarbības veicējus pirms Sociālā uzņēmuma likuma stāšanās spēkā, gan sociālos uzņēmumus, kas izveidojušies pēdējo trīs gadu laikā. Vidējais granta apmērs ir 63 tūkstoši eiro. Savukārt, lai palīdzētu kvalitatīvu biznesa plānu sagatavošanu, sākot ar 2020. gadu Labklājības ministrija sniedz iespēju sociālajiem uzņēmējiem saņemt bezmaksas konsultācijas biznesa plāna izstrādei par sociālo uzņēmējdarbību, finansēm, mārketingu, grāmatvedību un nodokļiem. Līdz 2021.gada 1.aprīlim šo iespēju ir izmantojuši 20 sociālie uzņēmumi.

Kas ir paveikts pēdējos trīs gados

Lai veicinātu sociālās uzņēmējdarbības attīstību un veicinātu šīs jomas atpazīstamību, ir veikts informēšanas un izglītošanas darbs. Ir iedibināta jauna tradīcija organizēt ikgadējās sociālās uzņēmējdarbības nedēļas, popularizējot sociālās uzņēmējdarbības idejas un veicinot sociālo uzņēmumu atpazīstamību, tāpat tika organizēti semināri un vebināri esošajiem un topošajiem sociālajiem uzņēmējiem par sociālajiem uzņēmējiem būtiskākajām tēmām, organizēti sociālās uzņēmējdarbības ideju konkursi u.c. Kā viens no pēdējiem jaunievedumiem ir jauns atbalsts, kas paredzēts, lai kompensētu darba devēja izmaksas par sociālajos uzņēmumos nodarbināto cilvēku ar invaliditāti un garīga rakstura traucējumiem darba devēja sociālās apdrošināšanas veiktajām iemaksām, tādējādi samazinot darbaspēka izmaksas un atbalstot sociālos uzņēmējus, kas nodarbina minētās mērķa grupas.

Nākotnes redzējums

Izaicinājumu netrūkst arī nākamajiem trijiem gadiem. Tiks turpinātas konsultēšanas,  informēšanas un izglītošanas aktivitātes, kā arī veicināta sociālo uzņēmumu atpazīstamība sabiedrībā, tāpat kopā ar sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas dalībniekiem strādāsim par dažāda veida atbalsta instrumentiem, kas sekmētu ilgtspējīgu sociālo uzņēmumu veidošanos un attīstību tuvākajos gados.

Noslēgumā vēlos pateikties visiem sociālās uzņēmējdarbības kopienas dalībniekiem par kopīgo darbu, radošajām idejām, entuziasmu un cīņassparu, atbalstot potenciālos un esošos sociālos uzņēmumus, kā arī attīstot un sasniedzot sociālos mērķus sociālajā uzņēmējdarbībā. Lai ražīgs nākamais darba cēliens!

Foto- vīrietis, Imants Lipskis Labklājības ministrijas Darba tirgus politikas departamenta direktors, Sociālo uzņēmumu komisijas priekšsēdētājs

Imants Lipskis
Labklājības ministrijas Darba tirgus politikas departamenta direktors,
Sociālo uzņēmumu komisijas priekšsēdētājs

 


09.04.2021.

Atbalsta pasākumi turpinās arī pēc ārkārtējās situācijas beigām

Lai arī Ministru kabinets 1. aprīlī pieņēma lēmumu ārkārtējo situāciju pēc 6. aprīļa neturpināt, valstī joprojām ir saglabāti drošības pasākumi Covid-19 izplatības ierobežošanai, un līdz ar to tiek turpināti arī atbalsta pasākumi uzņēmējiem un iedzīvotājiem.

Krīzes skartajiem uzņēmumiem Covid-19 izraisīto grūtību pārvarēšanai ir pieejams valsts atbalsts apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai. Atbalstam var pieteikties līdz 2021. gada 15. jūnijam, un to var izlietot no atbalsta piešķiršanas brīža līdz 2021. gada 31. jūlijam. Savukārt, lai palīdzētu saglabāt darbavietas un nodrošināt cilvēkus ar iztikas līdzekļiem, turpinās arī dīkstāves atbalstu un algu subsīdiju izmaksa.

Attēlā uzzīmēti divi cilvēki un informācija teksta formātā par to kādu atbalstu un kādā veidā var saņemt uzņēmēji

Komersantiem, kuri var pierādīt Covid-19 negatīvo ietekmi un kuriem nav finanšu grūtību, ALTUM krīzes seku mazināšanai piedāvā sešas programmas – garantijas banku kredītu brīvdienām, garantijas banku aizdevumiem lielajiem komersantiem, aizdevumus apgrozāmajiem līdzekļiem, sindicētos (kopā ar banku) aizdevumus vidējiem un lielajiem komersantiem, eksporta kredītu garantijas arī uz Eiropas Savienības (ES) valstīm visiem komersantiem, kā arī kapitāla fonda finansējumu. Vienlaikus ALTUM turpina nodrošināt arī visas ikdienas atbalsta programmas dažādām uzņēmēju vajadzībām.

Arī šogad uzņēmējdarbības un nodarbināto atbalstam ir pagarināts termiņš gada pārskatu un konsolidēto gadu pārskatu iesniegšanai par 2020.gadu. Uzņēmumi, kuriem pārskata gads sakrīt ar kalendāra gadu un kuru gada pārskata iesniegšanas termiņš ir 30. aprīlis vai 31. jūlijs, gada pārskatu attiecīgi drīkst iesniegt līdz 2021. gada 31. jūlijam vai līdz 31. oktobrim. Biedrības, nodibinājumi un reliģiskās organizācijas un to iestādes gada pārskatu par 2020. gadu varēs iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam trīs mēnešus vēlāk, proti, līdz 2021. gada 30. jūnijam. Tāpat trīs mēnešus vēlāk – līdz 2021. gada 30. jūnijam, pārskatus par savu darbību 2020. gadā drīkst iesniegt sabiedriskā labuma organizācijas un sociālie uzņēmumi. Savukārt publiskas personas pārskatu par dāvinājuma (ziedojuma) izlietojumu 2020. gadā iesniegšanas termiņš ir pagarināts līdz 2021. gada 31. decembrim.

Uzņēmēji un citas organizācijas, kuru saimnieciskā darbība cietusi valdības noteikto drošības pasākumu Covid-19 izplatības ierobežošanas dēļ, var lūgt atbrīvojumu no nomas maksas vai tās samazinājumu, ja telpas tiek nomātas valsts vai pašvaldību, citu atvasinātu publisku personu un to kapitālsabiedrību nekustamajos īpašumos. Par laika periodu no 1. janvāra līdz 30. jūnijam iesniegums iznomātājam jāiesniedz līdz 31. jūlijam vai atsevišķos gadījumos līdz 14. jūnijam. Iznomātājs to izvērtēs 10 darbdienu laikā. Ja telpas tiek īrētas no privātā komersanta, tad par nomas maksu un citiem maksājumiem, ja tādi ir, pusēm jāvienojas savā starpā.

Attēlā uzzīēti divi cilvēki, kas sēž pie galda. Tekstuālajā informācijā aprakstīta informācija par nodokļu samaksas un pārskatu iesniegšanas termiņa pagarināšanas iespējām

Aleksis Jarockis
Komunikācijas departamenta direktors
Finanšu ministrija

 


07.04.2021.

Covid-19 krīzes atbalstam par martu uzņēmēji var pieteikties līdz 15. aprīlim

Ekonomikas ministrija atgādina, ka līdz š.g. 15. aprīlim uzņēmēji, kā arī pašnodarbinātās personas un patentmaksātāji var pieteikties Covid-19 krīzes atbalstam par martu. Atbalsts komersantiem būs pieejams līdz brīdim, kamēr spēkā būs valdības noteiktie ierobežojumi saimnieciskai darbībai, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem, lai ierobežotu Covid-19 infekcijas izplatību. Atbalstam uzņēmēji var pieteikties par katru kalendāro mēnesi, iesniedzot pieteikumu VID līdz nākamā mēneša 15. datumam.

„Ieilgusī Covid-19 krīze joprojām ir liels izaicinājums uzņēmējiem un citiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuri jau vairāk kā gadu ir spiesti pielāgoties, sekojot valdības pieņemtajiem vīrusa izplatības ierobežošanas pasākumiem. Daļai no uzņēmējiem būtisks ieņēmumu kritums iestājās jau pērnā gada pirmajā pusgadā, un savu darbu viņi tā pa īstam nav atsākuši līdz pat šim brīdim. Tāpēc esam pārskatījuši, uzlabojuši un pielāgojuši visas Covid-19 krīzes programmas, lai šis atbalsts patiešām sasniegtu mērķi - palīdzēt uzņēmējiem šajā sarežģītajā periodā saglabāt darba vietas un noturēt darbiniekus, izturēt šo krīzes periodu un arī pēc tā turpināt savu saimniecisko darbību,” norāda ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs.

Lasīt vairāk   |    Informatīvais materiāls

Kopš 2020. gada pavasara Ekonomikas ministrija uzņēmēju atbalstam ir izstrādājusi vairāk kā 20 īpašas atbalsta programmas Covid-19 seku mazināšanai. Papildu informācija par šobrīd aktuālajām atbalsta programmām pieejama Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē.

Ekonomikas ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļa


06.04.2021.

Tiek paplašināts algu subsīdiju saņēmēju loks

Ministru kabinets š.g. 1. aprīļa sēdē apstiprināja grozījumus atbalsta programmā algu subsīdijai daļēji nodarbinātiem darbiniekiem, paplašinot atbalsta saņēmēju loku. Līdz ar to tagad atbalsts būs pieejams arī tiem darba devējiem, kas iepriekš nekvalificējās atbalsta saņemšanai.

Ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs: Atbalsts pienākas visiem uzņēmējiem, kuru saimnieciskā darbība ir negatīvi ietekmēta Covid-19 noteikto vīrusa izplatības ierobežojošo pasākumu un ieilgušās krīzes dēļ. Daļai no uzņēmējiem būtisks ieņēmumu kritums iestājās jau pērnā gada pirmajā pusgadā, un savu darbu viņi tā pa īstam nav atsākuši līdz pat šim brīdim. Tādēļ pārskatījām esošos programmas kritērijus un paplašinājām tvērumu, lai atbalstu varētu sniegt šiem uzņēmējiem un viņu darbiniekiem algu subsīdiju veidā.”

MK apstiprinātie grozījumi paredz, ka uzņēmēji varēs izvēlēties vienu no diviem atbalsta saņemšanas kritērijiem, lai pretendētu uz algu subsīdiju atbalstu.

Atbalstam algu subsīdijai daļēji nodarbinātiem darbiniekiem varēs pieteikties darba devēji, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības par konkrēto atbalsta mēnesi:

  • ir samazinājušies ne mazāk kā par 20% konkrētajā 2020. un 2021. gada atbalsta mēnesī, salīdzinot ar vidējiem ieņēmumiem 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, kad uzņēmums faktiski darbojies;
  • vai samazinājušies ne mazāk kā par 30 %, salīdzinot ar attiecīgā 2019. gada mēneša ieņēmumiem.

Tas nozīmē, ka atbalstam varēs pieteikties arī tādi darba devēji, kuru ieņēmumu samazinājums tiek vērtēts pret 2019. gadu. 2019. gadā saimniecisko darbību neietekmēja Covid-19 radītie apstākļi un tautsaimniecībā bija vērojama mērena izaugsme, līdz ar to ir atšķirīgi apstākļi, pret kuriem vērtē ieņēmumu kritumu, attiecīgi apgrozījuma kritumam ir jābūt lielākam.

Ņemot vērā, ka darba devēji jau ir izmaksājuši darbiniekiem algu par periodu līdz š.g. februārim, kā arī jau ir veikuši saistīto nodokļu nomaksu, atbalsts būs pieejams par periodu sākot no 2021. gada marta.

Attiecīgi, Covid-19 ietekmētie uzņēmumi līdz š.g. 15. aprīlim Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā varēs iesniegt pieteikumus algu subsīdijai daļēji nodarbinātiem darbiniekiem par martu. Savukārt pieteikums atbalsta saņemšanai par aprīli būs jāiesniedz līdz š.g. 15. maijam utt. par nākamajiem mēnešiem. Atbalsts komersantiem būs pieejams līdz brīdim, kamēr spēkā būs valdības noteiktie ierobežojumi saimnieciskai darbībai, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem, lai ierobežotu Covid-19 infekcijas izplatību.

Atbalsts tiek piešķirts nepilnu darba laiku strādājošu darbinieku atlīdzības kompensēšanai, ko izmaksā darbiniekiem par laikposmu no 2020. gada 9. novembra līdz 2021. gada 30. jūnijam, bet ne ilgāk par termiņu, kurā ir spēkā tiesību aktos noteiktie saimnieciskās darbības ierobežojumi, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai. Atbalstu izmaksā darbiniekiem piecu darba dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu. 

Atbalsts algu subsīdijai darbiniekam tiek aprēķināts 50% apmērā no deklarētās mēneša vidējās bruto darba samaksas 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 500 eiro apmērā par kalendāra mēnesi par darbinieku. Vienlaikus noteikts pienākums darba devējam izmaksāt darbiniekam starpību starp saņemtā atbalsta apmēru un darba samaksas apmēru, kā arī darba devējam jānomaksā visi darbaspēka nodokļi, tādējādi nodrošinot, ka darbinieks saņems 100% atlīdzību.

Svarīgi norādīt, ka atbalsts algas subsīdijai un dīkstāves atbalsts darbiniekam pie visiem darba devējiem kopā nedrīkst pārsniegt 1000 eiro par kalendāra mēnesi. Darbinieks par attiecīgo periodu pie viena darba devēja nevar vienlaikus saņemt atbalstu algas subsīdijai un dīkstāves atbalstu.

Valsts ieņēmumu dienests līdz š.g. 31. martam saņēmis kopumā 86 905 dīkstāves pabalstu un subsīdiju piešķiršanas iesniegumus. Kopumā VID izmaksājis dīkstāves atbalstu un algu subsīdijas 98 885 489 eiro apmērā, tostarp algu subsīdijas 15 663 259 eiro apmērā. Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē tiek publicēts to darba devēju saraksts, kuru darbinieki saņēmuši atbalstu.

Atbalsta piešķiršanas nosacījumi ietverti Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumu Nr.675 „Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid–19 izraisītās krīzes situācijas apstākļos” grozījumos.

 

Ekonomikas ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļa
prese@em.gov.lv